Innovation til marked understøtter den bæredygtige omstilling ved at hjælpe virksomheder med at få nye bæredygtige løsninger til byggeriet ud på markedet.
Løsninger kan være alt fra materialer til services, eksempelvis løsninger der mindsker klima- og miljøbelastningen eller bidrager til cirkulær brug af sunde materialer.
Innovation til marked yder rådgivning i form af mentoring og/eller økonomisk støtte. Mentoring kan søges af alle virksomheder, der arbejder på at udvikle nye bæredygtige løsninger, men hvor der er længere til markedet; også nystartede virksomheder. Økonomisk støtte kan søges af virksomheder, som er langt i deres tekniske udvikling af løsningen, men mangler det sidste skridt for at komme på markedet. I nogle tilfælde kan virksomheder både opnå økonomisk støtte og mentoring.
Mentoring
Innovation til marked yder uvildig rådgivning gennem mentorordning. Det skal hjælpe virksomheden med at afdække, styrke og realisere løsningernes miljø- og markedsmæssige potentiale. Gennem mentorordningen får virksomheden tilført (ny) viden om, hvad det kræver at bringe en innovation på markedet. Samt målrettet rådgivning om, hvordan den skal organisere sig for at nå dertil.
Mentorordning
Mentorordningen er et tilbud til virksomheder med nytænkende og potentialefyldte løsninger, der enten ikke er langt nok til at modtage økonomisk støtte fra Innovation til marked eller hvor Ekspertpanelet vurderer, at det primære behov er uvildig rådgivning, der kan bringe markedsmodningen af den bæredygtige løsning til næste niveau.
I mentorordningen vil du blive tilbudt rådgivning fra en person der har solidt kendskab til virksomhedsdreven udvikling og som samtidig er ekspert indenfor et eller flere områder.
Rådgivningen ydes gennem en 1:1 mentorordning; det vil sige at du vil få tilknyttet en person fra vores mentorkorps, der kan hjælpe din virksomhed med op til 20 timers rådgivning.
Økonomisk støtte
Innovation til marked yder økonomisk støtte til den udgift, der ligger efter selve produktudviklingen, og som er forbundet med at bringe produktet på markedet. Det vil sige, at støtten skal sikre, at nye bæredygtige løsning tages i brug hos kunderne og helt praktisk er med til at gøre byggeprocesser, materialer og det færdige byggeri mere bæredygtigt. Dermed er støtten med til at give virksomheden referenceprojekter, der demonstrerer produktets effekt, og som er afgørende ift. et fremadrettet salg.
Hvilke projekter kan opnå støtte?
- merudgiften ved produktion af de første produkter
- merudgiften forbundet med ibrugtagning og dokumentation af de første produkter hos kunden
- mærkning og certificering og øvrig dokumentation der er salgsfremmende
- konceptudvikling og produktudvikling inden test og dokumentation
- patentansøgning
- generelle udgifter knyttet til markedsføring og opbygning af egen organisation
- enkeltstående byggeprojekter (det er alene den bæredygtige løsning, som kan bruges i mange sammenhænge, som støttes)
Støttens størrelse
Der ydes økonomisk støtte på op til 1 mio. kr. ex. moms (dvs. moms kan ikke tillægges).
Støtten kan udgøre mellem 33% og 50% af projektet samlede budget afhængigt af jeres egne økonomiske forudsætninger og hvor tæt jeres løsning er på markedet. Støttebeløbet kan både dække udgifter til indkøb og egne timer.
Egne timer afregnes til et niveau der dækker løn og et rimeligt overhead og kan maksimalt udgøre 500 kr. for personer på øverste lønniveau.
Kundebetaling kan medtages som medfinansiering såfremt der er tale om en kontant betaling for en ekstra udgift knyttet til køb af den nye bæredygtige løsning. Det vil sige at kundens eget timeforbrug ikke kan medtages ligesom at basisomkostningen ved køb af en tilsvarende konventionel løsning ikke kan medregnes.
Faseopdelt støtte
Projekter støttet af Innovation til marked opdeles i 2 faser. Det vil sige, at det støttede beløb ikke udbetales på én gang, men faseopdelt.
Ved afslutningen af fase 1, vil ekspertpanelet vurdere om projektet stadig forventes at kunne nå i mål og derfor skal fortsætte til næste fase. Vurderer ekspertpanelet, at der ikke er den fornødne fremdrift, udbetales næste rate ikke. Det vil sige, at der er en indbygget ”stop-effekt” i Innovation til marked, hvis markedsmodningen af løsningen ikke efterlever de forventede resultater og samarbejdet om projektet afbrydes.
Der er derfor ikke garanti for, at hele det bevilgede støttebeløb opnås, selvom ansøgningen går igennem. Fase 1 og 2 bør være af nogenlunde samme omfang hvad angår ansøgt støttebeløb og der skal for hver fase være et klart delmål.
Realdania forbeholder sig også ret til at kræve, at projektets resultater stilles til offentlig rådighed (open source) såfremt den ansøgende virksomhed lukker, indstiller projektaktiviteterne eller ikke har igangsat markedslanceringen indenfor 3 år fra bevillingstidspunkt.
Innovation til marked er en af flere danske støtteordninger, der kan fremme virksomheders indsatser for en bæredygtig udvikling i byggeriet. Udover at vurdere om din henvendelse passer til Innovation til Marked, overvejer vi om den evt. passer bedre til eksempelvis Danmarks Grønne Investeringsfond, Innovationsfonden eller Connect Danmark, som vi løbende har dialog med. I givet fald vil vi orientere dig herom i forbindelse med vores tilbagemelding til dig.