Woodsense har udviklet en sensor, der kan finde og dermed forebygge fugtskader i træ ved at foretage trådløse målinger af træets fugtighed samt den omkringliggende temperatur og luftfugtighed. Gennem Innovation til marked har Woodsense fået mulighed for at tilpasse løsningen til brugernes behov, opnå værdifuld dokumentation og igangsætte vigtige referenceprojekter.
Projektdata
Woodsense sensoren monteres på træet med to skruer og er i stand til at holde i 10 år. Den lange holdbarhed gør det muligt at lave 1 og 5 års tjek – her kan rapporter trækkes ud fra hele perioden, så man kan få overblik over, hvor i processen, der eventuelt opstod problemer. Rapporter kan på den måde fungere som væsentlig dokumentation i forbindelse med kvalitetskontrol og forsikringssager. Alarmer informerer desuden om kritiske forhold, man bør reagere på for at imødekomme fugtskader. Med dataindsamling fra træet og det omkringliggende miljø, er det altså muligt at reagere på situationer, hvor der kan forekomme fugtskader - på den måde kan man faktisk reagere, før skaden sker.
Woodsense sensoren kan benyttes i alle stadier af byggeprocessen - fra fabrik til byggeplads. Men sensoren er ikke udelukkende tiltænkt nyt byggeri – den kan nemlig også anvendes til at måle træets fugtighed i eksisterende bygninger og dermed være med til at understøtte bevarelsen af disse. Ved at bevare eksisterende bygninger, bidrager Woodsense sensoren til bæredygtighed.
Woodsense har opnået at være en del af mange store træbyggerier efter projektet. Og der ses en stigende tendens til at større entreprenører skriver Woodsense ind i tilbud som strategi til at dokumentere kvalitet og undgå skader.
Miljømæssig bæredygtighed
Woodsense vil understøtte den grønne omstilling ved at tænke digitalisering ind i byggebranchen, og har gjort netop dette ved at udvikle intelligent monitorering af træets fugtighed, så det er muligt at opfange og dermed hjælpe med at forebygge fugtskader, som i sidste ende kan reducere ressourcespildet i byggebranchen. Når der opstår skader, og der skal bruges ressourcer til at udbedre skaderne, bruges der overflødige ressourcer, som kunne være undgået. Ved at sænke forekomsten af fugtskader i træet bliver det mere fordelagtigt at bruge træ indenfor byggebranchen, og på den måde kan Woodsenses løsning bidrage til at gøre byggebranchen mere bæredygtig.
Innovation til marked som løftestang
Støtte fra Innovation til marked har gjort det muligt at bruge mere tid sammen med kunderne og udvikle add-ons til løsningen. Det har gjort det muligt at være mere behjælpelige for kunderne og tilpasse løsninger og skabe gode referenceprojekter.
I en virksomhedsstart er det hårdt at bruge tid på skræddersyede løsninger, når hovedfokus er at forbedre kerneproduktet og fremtidige produkter. De skræddersyede løsninger viste sig at være præcis hvad kunderne havde brug for, for overhovedet at kunne gøre ordentlig brug af kerneproduktet. Efterhånden blev de skræddersyede løsninger integreret i kerneproduktet - til gavn for mange andre kunder også.
Det har været behjælpeligt at få støtte til at bruge tid med kunden for at forstå, hvad der skulle til for at de kunne få værdi ud af løsningen, samt udvikle og implementere disse løsninger. Støtten har også gjort at Woodsense kan vedlægge en officiel dokumentation fra Teknologisk Institut som får lidt mere respekt fra kunderne end egne generede pdf’er.
Gode råd til andre
Den største erfaring fra 2020 var at forstå, at det altid skal give finansielt mening for kunden, før de hopper på en bæredygtig løsning. Og ofte gerne en finansiel gevinst nu og her i stedet for om 10 år. Heldigvis kan bæredygtighed også omregnes til kroner og ører, så det bliver en faktor i beregningen af, hvorledes den bæredygtige løsning kan betale sig.
Woodsense er etableret i 2019 og det første år blev brugt på at finde ud af, hvordan Woodsenses bæredygtige vision kunne opnås på en måde, som gav finansielt mening for kunden. Det betød ændringer i teknologi, kundesegment og use-case.
Ved at fokusere på at dokumentere kvalitet og opfange skader, giver Woodsense i dag kunden finansielle gevinster med det samme som kan bruges til deres kvalitetssikring. For hver skade der opfanges (forsinket finansiel besparelse), sikres samtidig også at færre ressourcer skal bruges til at udbedre byggeriet (den bæredygtige gevinst).