Søuld

Søuld har udviklet en biobaseret akustikløsning af ålegræs med lav CO2 påvirkning, der samtidig er konkurrencedygtig med andre akustikløsninger. Støtten fra Innovation til marked giver Søuld mulighed for at accelerere skaleringen ved at optimere interne processer, udføre referenceprojekter og markedsføre løsningen.

Projektdata

Kontaktperson
Projektforløb
September 2023 - marts 2025
Økonomisk støtte
947.000

Virksomheden Søuld har udviklet en veldokumenteret akustikløsning af ålegræs med et særligt designmæssigt udtryk. Ved hjælp af ny produktionsteknologi omdannes ålegræs til akustikplader, der kan varieres i tykkelsen og skæres ud i ønskede dimensioner. Produktet løser indeklimamæssige problemer med akustik, sundhed og velvære. Samtidig har det biobaserede materiale et lavt CO2 aftryk i produktionsfase, hvilket er dokumenteret i produktets EPD. Udfordringen ved mange biomaterialer er at de har en lav brændværdi - Søuld har en god brandklasse (C-s1,D1) pga. ålegræssets naturlige indhold af mineraler samt en tilsat brandhæmmer i byggevaren.

Miljømæssig bæredygtighed

Produktet består af ålegræs, der er en fornybar ressource, som vokser naturligt i vandet langs kysterne. Søulds produkter har et negativt klimaaftryk i produktionsfasen, fordi ålegræs optager mere CO2 end der udledes i produktionen, hvilket er dokumenteret i en produktspecifik EPD. I faserne A1-A3 (produktion) er aftrykket fra Søulds produkter -3,6 kg CO2 eq/m2. Herved kan produktet bidrage til at reducere klimaftrykket for byggeriet hvis CO2 tunge materialer udelades og Søuld vælges i stedet.

Byggeprocessen bliver lettere da materialet er lettere end andre akustikløsninger. Det kan monteres direkte i loftet uden brug af yderligere isolering for at opnår højeste akustikklasse. Samtidig isolerer Søuld termisk. Desuden giver Søuld mulighed for at rester af produktet, fra byggepladsen kan sendes tilbage, og indgå i nye produkter. Det samme gælder al spild i produktionen, som genanvendes i nye produkter. Virksomheden har derfor opnået en Cradle to Cradle certificering på Guld-niveau.

Innovation til marked som løftestang

Med støtte fra Innovation til marked får Søuld mulighed for at accelerere skaleringen og at byde mere effektivt ind på markedet for lofter, hvor de store kvadratmeter er. 

I fase et vil der være fokus på at dokumentere og promovere eksisterende cases. Desuden er der fokus på at udvikle markedsføring og salgsarbejde ved SEO-optimering af hjemmesiden samt udvikling og automatisering af et salgslead-system i virksomheden. Søuld vil i denne fase lancere et lamelsystem med høj brandklasse særligt til brug i lofter.

I fase to udføres 3-4 referenceprojekter med Søulds lamelsystem til lofter. Løsningen skal dokumenteres og promoveres på hjemmesiden og SoMe. Der udføres også en evaluering af akustiktest i et færdigt byggeri for at kunne dokumentere løsningens virkning i en bygning.

 

Projektbeskrivelsen er baseret på virksomhedens ansøgning til Realdania, og derfor repræsenterer den virksomhedens perspektiv og vision for projektet.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer