EFApaint har udviklet en vægmaling baseret på genanvendt PVB fra bilruder som råvareerstatning for akryl. Produktet ved navn EFAcare har opnået EU-blomsten i klasse 1, samt Indeklimamærket og er derved et mere miljøvenligt alternativ til mange eksisterende akrylvægmalinger på markedet. Gennem Innovation til markedet har EFApaint kunne teste, videreudvikle, dokumentere løsningen. Desuden har udviklingen af EFAcare understøttet en rebranding af virksomheden i en grønnere retning.
Projektdata
Løsningen
EFAcare er den første vægmaling baseret på genanvendt PVB fra udtjente bilruder. Produktet er udviklet med udgangspunkt i den genanvendte råvare for at reducere brugen af jomfruelige materialer. Selve grundsubstansen i malingen er således baseret på genanvendte råvarer. Produktet er certificeret med EU-blomsten med vaskeklasse 1, samt Indeklimamærket. Brugen af genanvendte råvarer betyder at produktet har en bedre miljømæssig profil end sammenlignelige vægmalinger på markedet. Samtidig har malingen de bedste kvaliteter indenfor holdbarhed, afvaskning og afgasning, hvilket er dokumenteret gennem test af produktet.
Miljømæssig bæredygtighed
Produktionen af EFAcare reducerer affaldsmængden ved at anvende genanvendte råvarer. Desuden undgår man udvinding af nye jomfruelige råmaterialer til produktion af nye produkter. Det betyder, at man ved at anvende EFAcare sparer 25% af CO2-udledning fra produktet sammenlignet med akrylvægmalinger af samme kvalitet. Denne besparelse er dokumenteret gennem en produktspecifik EPD for EFAcare.
Innovation til marked som løftestang
Deltagelsen i Innovation til marked har gjort det muligt at optimere indholdet i EFAcare og løbende lave tilpasninger på baggrund af brugerinddragelse og test hos analyseinstitutter. Støtten har også bidraget til dokumentation og branding af produktet i en grad, der har bidraget til en re-branding af virksomheden.
Med godkendelsen til støtte og deltagelse i Innovation til marked har der i virksomheden fulgt en tro på, at projektet har kunne lade sig gøre. EFApaint forklarer, at deltagelse i Innovation til marked på sin vis har styrket den grønne omstilling i virksomheden. Selve deltagelsen har givet virksomheden troen på, at omstillingen var mulig og legitimeret investeringer fra egen side. På den måde er omstillingen af virksomheden startet tidligere end den ellers ville være, og samtidig er den blevet forankret i virksomhedens ledelse og organisation. Løbende feedback og vejledning fra ekspertpanelet har hjulpet projektet i en retning med fokus på at afsætte produktet på markedet.