Søuld har udviklet en biobaseret akustikløsning af ålegræs med lav CO2 påvirkning, der samtidig er konkurrencedygtig med andre akustikløsninger.
Støtten fra Innovation til marked har gjort Søuld i stand til at møde kundernes krav om dokumentation og skabe solid branding af produktet i form af visuel og designmæssig identitet.
Projektdata
Virksomheden Søuld har udviklet en veldokumenteret akustikløsning af ålegræs med et særligt designmæssigt udtryk. Ved hjælp af ny produktionsteknologi omdannes ålegræs til akustikplader, der kan varieres i tykkelsen og skæres ud i ønskede dimensioner. Produktet løser indeklimamæssige problemer med akustik, sundhed og velvære. Samtidig har det biobaserede materiale et lavt CO2 aftryk i produktionsfasen, hvilket er dokumenteret i produktets EPD. Udfordringen ved mange biomaterialer er at de har en lav brændværdi - Søuld har en god brandklasse (C-s1,D1) pga. ålegræssets naturlige indhold af mineraler.
Miljømæssig bæredygtighed
Produktet består af ålegræs - en fornybar ressource, der vokser naturligt langs kysterne. Produktet har lav indlejret CO2 - dvs. der er udledt en lille mængde CO2 til fremstilling af produktet. Herved kan produktet bidrage til at reducere klimaftrykket for byggeriet, hvis CO2 tunge materialer erstattes med dette.
Byggeprocessen bliver lettere, da materialet er lettere end andre akustikløsninger. Det kan monteres direkte i loftetuden brug af yderligere isolering for at opnår højeste akustikklasse. Desuden isolerer Søuld termisk, samtidig med at det har akustiske egenskaber. Desuden giver Søuld mulighed for, at rester af produktet fra byggepladsen kan sendes tilbage og indgå i nye produkter. Spild i produktionen kan genanvendes i nye produkter, og herved mindskes spild på byggepladsen.
Innovation til marked som løftestang
Med støtte fra Innovation til marked har det været muligt at dokumentere produktets miljømæssige og tekniske egenskaber (herunder særligt brandtekniske) og dermed gøre det tilgængeligt for et bredere marked. Desuden har produktet fået en høj brandingværdi gennem flere samarbejder med brancheførende designere og arkitekter, som har været mulige pga. deltagelsen i innovation til marked. Det har overbevist markedet om holdbarheden og anvendeligheden af produktet og skabt grobund for de første salg og projekter.
Virksomheden
Læsø Zostera - tidligere Læsø Tangbank - har haft som primær aktivitet at købe og sælge ålegræs til restaurering af Læsøs tangtage. Under dette navn har virksomheden i samarbejde med Convert A/S udviklet isoleringsproduktet med støtte fra MUDP. Derudover udvikles der på en mere effektiv høstmetode med støtte fra Innovationsfonden. I dag har virksomheden ingen aktiviteter ifm. tangtage, men er udelukkende involveret i udvikling af produkter af ålegræs og optimering af råvareproduktion.
I 2020 har Læsø Zostera fusioneret med Studio Seagrass og skiftet navn til Søuld.