Søuld har udviklet en biobaseret akustikløsning af ålegræs med lav CO2 påvirkning, der samtidig er konkurrencedygtig med andre akustikløsninger. Støtten fra Innovation til marked giver Søuld mulighed for at accelerere skaleringen ved at optimere interne processer, udføre referenceprojekter og markedsføre løsningen.
Projektdata
Virksomheden Søuld har udviklet en veldokumenteret akustikløsning af ålegræs med et særligt designmæssigt udtryk. Ved hjælp af ny produktionsteknologi omdannes ålegræs til akustikplader, der kan varieres i tykkelsen og skæres ud i ønskede dimensioner. Produktet løser indeklimamæssige problemer med akustik, sundhed og velvære. Samtidig har det biobaserede materiale et lavt CO2 aftryk i produktionsfase, hvilket er dokumenteret i produktets EPD. Udfordringen ved mange biomaterialer er at de har en lav brændværdi - Søuld har en god brandklasse (C-s1,D1) pga. ålegræssets naturlige indhold af mineraler samt en tilsat brandhæmmer i byggevaren.
Miljømæssig bæredygtighed
Produktet består af ålegræs, der er en fornybar ressource, som vokser naturligt i vandet langs kysterne. Søulds produkter har et negativt klimaaftryk i produktionsfasen, fordi ålegræs optager mere CO2 end der udledes i produktionen, hvilket er dokumenteret i en produktspecifik EPD. I faserne A1-A3 (produktion) er aftrykket fra Søulds produkter -3,6 kg CO2 eq/m2. Herved kan produktet bidrage til at reducere klimaftrykket for byggeriet hvis CO2 tunge materialer udelades og Søuld vælges i stedet.
Byggeprocessen bliver lettere da materialet er lettere end andre akustikløsninger. Det kan monteres direkte i loftet uden brug af yderligere isolering for at opnår højeste akustikklasse. Samtidig isolerer Søuld termisk. Desuden giver Søuld mulighed for at rester af produktet, fra byggepladsen kan sendes tilbage, og indgå i nye produkter. Det samme gælder al spild i produktionen, som genanvendes i nye produkter. Virksomheden har derfor opnået en Cradle to Cradle certificering på Guld-niveau.
Innovation til marked som løftestang
Med støtte fra Innovation til marked får Søuld mulighed for at accelerere skaleringen og at byde mere effektivt ind på markedet for lofter, hvor de store kvadratmeter er.
I fase et vil der være fokus på at dokumentere og promovere eksisterende cases. Desuden er der fokus på at udvikle markedsføring og salgsarbejde ved SEO-optimering af hjemmesiden samt udvikling og automatisering af et salgslead-system i virksomheden. Søuld vil i denne fase lancere et lamelsystem med høj brandklasse særligt til brug i lofter.
I fase to udføres 3-4 referenceprojekter med Søulds lamelsystem til lofter. Løsningen skal dokumenteres og promoveres på hjemmesiden og SoMe. Der udføres også en evaluering af akustiktest i et færdigt byggeri for at kunne dokumentere løsningens virkning i en bygning.
Projektbeskrivelsen er baseret på virksomhedens ansøgning til Realdania, og derfor repræsenterer den virksomhedens perspektiv og vision for projektet.